Eenvoudig leven – Een eenvoudige moeder

Maar ik ben als een groene olijfboom in het huis van God, ik vertrouw op de liefde van God voor eeuwig en altijd.
Psalm 52:10

Ken je de kracht van eenvoud?
‘Nu beleeft ze eindelijk een gezinsleven’, zei mijn oudste broer toen hij onze lieve moeder in de huiskamer van het verzorgingshuis zag zitten genieten.

Mijn moeder was een kleine, moedige en ogenschijnlijk vrolijke vrouw. Ze kon echter maar moeilijk vrienden maken; ze worstelde haar leven lang met angst voor afwijzing. Ze was het nakomertje in een gezin van vier kinderen en dus vaak alleen. Ook had ze een ongelukkig huwelijk, waarin het nooit ontspannen en gezellig werd. Nadat ze gescheiden was, kwam het gezinsleven niet meer op gang, omdat haar kinderen de deur uit gingen.

Toch was ze steeds meer thuisgeraakt bij Jezus. Het meest prominente beeld dat ik van haar heb is dat ze in haar stoel bij het raam zat te bidden. Ze bad voor haar kinderen en kleinkinderen, voor de kerk en voor zendelingen over de hele wereld.

Haar geloofsleven was eenvoudig: Jezus zorgt voor alles. In het verzorgingshuis zag ik hoe ze langzaam terugkeerde naar nog meer eenvoud. In het begin leefde ze op als je geestelijke liederen met haar zong of over Jezus begon. Maar op het laatst kwam er geen herkenbaar woord meer over haar lippen. Het was daarom een verrassing toen ik haar in de week voordat ze zou overlijden ineens hoorde zeggen: ‘Ik zie Jezus’.

Mijn moeder werd als een foetus door Gods engelen weggedragen naar het huisgezin van onze hemelse Vader. Haar gebeden zijn bij ons achter gebleven: mijn zus, mijn broers en ik delen allemaal haar liefde voor Jezus. Haar eenvoudige geloof is krachtiger gebleken dan de dood.

Wink – Een kind weet nog wat vertrouwen is; een kind van God krijgt dat vertrouwen terug.