De apostel van de genade

Hij heeft mij de genade geschonken apostel te zijn, opdat ik omwille van hem aan alle volken gehoorzaamheid en geloof zou verkondigen.
Romeinen 1:5


Paulus heeft één passie. Nee, een opdracht van God noemt hij het zelf. Zijn levenstaak. Het draait bij hem allemaal om het evangelie van genade.

‘Ik hecht echter niet de minste waarde aan het behoud van mijn leven, als ik mijn levenstaak maar kan voltooien en de opdracht uitvoeren die ik van de Heer Jezus ontvangen heb: getuigen van het evangelie van Gods genade,’ zegt hij (Han. 20:24).

Paulus krijgt van God de opdracht om het evangelie van genade onder de mensen buiten Israël te brengen. Hij wordt weggerukt uit een traditie die door wetten en regels werd gedicteerd, om nu Gods genade te gaan prediken. De vervolger van christenen wordt zelf gegrepen door Jezus en zijn genade. Hij is een modelvoorbeeld van iemand die de genade predikt (1 Tim. 1:15-16).

Paulus leert ons om de Bijbel te lezen vanuit het perspectief van genade. Het draait daarbij van begin af aan om Jezus, die kwam om Gods wil uit te voeren (Rom. 1:1-4). Zijn Geest werkt die wil uit in ons leven en onze gemeenschappen.

Paulus zet in zijn optreden en brieven de puntjes op de i. Soms moeten jij en ik dat ook doen, om de invloed te merken van het evangelie van genade.