Onverdiende gunst

Iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen.
Romeinen 3:24a


Het geloof van de mensen om ons heen zegt: ‘Ik heb mijn geluk zélf verdiend. Daarom ben ik best wel goed. En jij, als jij ongelukkig bent, dan heb je dat aan jezelf te danken.’

Het geloof in Jezus zegt: ‘Iedereen wordt uit genade (uit onverdiende gunst), die niets kost (dus), door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost.’

Genade is onverdiende gunst. Gratis. Het kost niets. Je hoeft er niets voor te doen. Het is Gods actie.

We zijn niet goedgekeurd en rechtvaardig verklaard op grond van onze eigen goedheid (die door de zonde toch niks waard is voor God), maar op grond van Jezus’ reddingswerk (dat compleet en genoeg is, wat God betreft). We zijn verlost van de wet die zegt dat we door onze zonde niet voor God kunnen bestaan (Gal. 3:10-11). Hij heeft ons als rechtvaardigen aangenomen, staat er.

Dankzij Gods genade mogen we onszelf zijn begunstigden noemen. We genieten zijn welwillendheid. Zijn genegenheid. Zijn voorkeur. Hij is ons gunstig gezind en wil instaan voor ons geluk. Dat zit allemaal in de betekenis van het woord genade besloten. We zijn Gods favoriet als we geloven dat we dat in Jezus zijn en niets anders doen dan daarop vertrouwen. Op dat moment stroomt Gods genade vrijuit naar ons toe.

Het omgekeerde is ook waar. We lopen Gods genade en goedheid in de weg, zodra we ons zélf gaan inspannen voor ons geluk. Zelfs allerlei christelijke actictiviteiten kunnen Gods genade in de weg staan. Alles wat we zelf zo nodig moeten. Bidden. Vasten. Evangeliseren. Organiseren. Stressen. Inspanningen om Gods goedheid te verdienen lopen echter op niets uit en maken ons alleen maar moe. Terwijl God juist wil dat we Hem ontspannen en uit liefde zullen dienen.

Daarom is het zo belangrijk dat je weet wat genade betekent: onverdiende gunst, die onze eeuwige Vader gratis en voor niets aan je geeft en waar je honderd procent op mag vertrouwen.