Wijsheid – De dwaasheid van het evangelie

De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God.
1 Korintiërs 1:18

Wat is Gods wijsheid? Welk mysterie was eeuwenlang verborgen, maar nu geopenbaard? Dat is de gekruisigde Christus. Hij is Gods kracht en wijsheid.

Jezus Christus is de oplossing voor het probleem dat alles in de kosmos vervalt tot chaos en dood. Hij is onze redding. Want Hij nam zelf alle negatieve machten en krachten op zich, Hij werd erdoor vernietigd, maar wel om daarna in een nieuw leven op te staan. Die kracht en dat leven heeft Hij jou en mij geschonken. Zijn liefde is het mysterie dat alles overwint. Dat geschenk aan ons is Gods wijsheid.

De wijsheid van mensen is door Jezus te kijk gezet. Zij kon Jezus alleen maar kruisigen. Het is in menselijke ogen namelijk onbestaanbaar dat iemand de Zoon van God zou kunnen zijn, iemand zonder zonden, heerser over de dood – en dus degene die de heerschappij over ons leven toekomt.

We kunnen ons niet voorstellen dat we afhankelijk zouden moeten zijn van iets of iemand buiten onszelf. Van nature willen we onszelf opwerken naar een beter leven, naar het goede, ware, schone, goddelijke. We kunnen niet anders dan geloven in eigen kracht.

Daarom zegt de zogenaamde wijsheid van de wereld dat het dwaasheid is om je te onderwerpen aan Jezus, die eerst zichzelf onderwierp aan een kruis. Maar die dwaasheid is nu juist Gods wijsheid (1 Korintiërs 1:18-2:12).

Wink – Genade is een aanstoot voor trotse mensen, maar nederige mensen kunnen er geen genoeg van krijgen.